Monday, June 13, 2011

Kesian anak mama

Assalamualaikum..

Jumaat haritu Adam demam, so bg makan ubat demam je ngan ikut petua2 org2 dulu cam basahkan kepala ngan air asam jawa n daun bunga raya putih..Alhamdulillah berkesan..malam tu dh kebah dh cuma panas skit2 je..then Sabtu  balik kg BM..ms kat sana sy cakap kt mentua Adam demam nk tumbuh gigi kot sbb suka sgt sumbat bnda2 dlm mulut..kalo nmpak teether tu laju aja nk capai..mama ckap xlogik sbb kecik lg..mgkin sbb inject kot..tup2 tgh duk main ms Adam duk sengih2 tu, nmpak la putih2 kt gusi bawah tu..gigi la kot nk tumbuh..tp td tgk xde dh putih2, cuma gusi cam membukit..xtau la yg putih2 tu gigi atau hanya ilusi insan2 yg xsabar tgk gigi Adam..hehehe..tunggu dan lihat je la=)

pastu pagi td tiba2 Adam batuk2..bunyi batuk Adam comel tp anak sakit seharusnya la gelabah ayam kn..still bg ubat demam sbb kepala adam cam dah panas balik...tp mujurla adam  nk jgak susu walaupn badan xsihat n yg pasti tetap lasak berguling ke sana sini. tiba2 tgh hari td Adam batuk2, batuk yg xde kahak..kalo kita2 yg dewasa ni pn rasa perit n pedih tekak tu, apatah lg Adam..start tgh hari td mmg nangis je la tiap kali batuk smpai hilang suara..1st time anak jatuh sakit mmg rasa cam nk terbalik dunia..mmg berpeluh2 sbb xtau nk buat apa..pastu cikpad call bgtau petua yg kawan dia kasi tuk batuk, campurkan air asam jawa ngan kapur sirih sket, pastu sapukan kt leher n dada..so buat la camtu, tp Adam kn jenis kulit allergic, menggaru2 la dia..pastu terus mandikan Adam..kang xpsal2 kulit plak bermasalah..

dlm kol 2 lebih adam start mengamuk sbb xselesa ngn batuk kot, then cik pad suh siap2 nk bawak jmpa paed..ingat nk g malam, tp kesian kt Adam tu..xsampai hati dengr dia batuk..tp kat klinik td Adam je yg nmpak cam sihat sbb tiba2 dia xbatuk..batuk dlm kete je..siap bleh main kuda lg..=) paed cakap adam demam sket n kt hujung tekak tu ada berkahak sket..yg jadi bunyi teruk tu mgkin sbb adam nangis menjerit2 kot..tu yg bunyi teruk..n hasilnya bnyak la Adam bwak balik ubat..mujurla sekarang adam dh jd good boy bab2 makan ubat ni..telan ubat ngan muka penuh kepelikan..mama ng papa dia pn xde susah2 nk pegang tangan dia ketat2..biar je nnti automatik Adam bukak mulut bila syringe smpai dpn mulut..

cpat2 baik ye sayang..mama takut la kalo adam sakit..mama dh jadi cam org balik perang sbb kelam kabut xtau nk buat apa..

budak batuk taksub main kuda=)




7 comments:

♥ Elin ♥ said...

demam nak besar nih... ;)

Mama Afiqah said...

cepat sembuh yer adam...org tua ckp biasa la klu x sihat tuy...demam alih bulan...nak besar...afiqah pon x sihat dua 3 harini...batuk jer...bagi ubat muntah...mak ma bg dia mkn madu...alhamdullillah lega la sikit...tp bila pg ngan mlm mesti batuk...

MyRule said...

ooo..cepat sihat ye adam..:p

Anah said...

elin: tu la, demam nk besar ni..

kema: ramai baby demam skrg..g klinik pn takut2 je sbb peluang nk jangkit tu tinggi

myrule: tq aunty

Puan Kutu said...

anak selalu cmtu ekk,dh smp klinik takde pulak sakit,selalu camtu.apa pun semoga adam cpt sembuh.demam nak dpt akal la tu..:)

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

samela ngan akak dulu..tak sabar nak tengok anak tumbuh gigi..tup2 kuar terus 4 ketul amek ko..siap demam si rafiq tu ehhe

skang ni musim panas..ramai budak demam..kita as a mom kena berjaga2 ajela..mmg takleh nak elak..

moga cepat sembuh ya adam...

Anah said...

kak muni: betul la demam nk dpt akal..makin ligat skrg ni=)

kak rose: bukan main lg rfiq..terus 4 ye..hihihihi